onsdag, april 07, 2010

Har pyntet noen lys i dag.
Litt testing og fikling, så ble det noen lys med motiver fra Sagen.
Har lurt litt på hvordan man gjør dette. Det er jo mange fine vintage motiver der ute, men disse følte jeg var for tykke å bruke på lys....
Har egentlig ikke undersøkt noe rundt dette og tenkte bare at noen får det vel til alikevel.
Tidligere har jeg laget slike lys med stempelmotiver på silkepapir.
....
Plutselig gikk det opp et lys for meg, SERVIETTER....
herregud at jeg ikke har tenkt på det før. Det er jo sikkert det dere alle der ute bruker på lysene deres...
Det er bare at jeg ikke har skjønt det før nå!!!
treig...ja... jeg er nok sikkert det....

Ganske enkelt å lage disse.
1. klippe ut et motiv fra en serviett.
2. fjerne alle underliggende lag på servietten.
3. legge det på et lys og holde det på plass med bakepapir,
som jeg holder stramt rundt lyset.
4. "blåse" med varmepistol, til motivet smelter inn i lyset.

"kluet" er bare å varme opp akkurat passe mye.... slik at ikke alt for mye talg smelter.






Et bestillingskort laget med ark fra Inkido.

17 kommentarer:

Kjeruben sa...

Jøss! Så fine lysa var! Og eg har i alle fall ikkje hørt om den metoden før ;-)

Håpar alt er bra med deg og dine :D

Klem
:o)

RitaK sa...

Jepp, fine lys du har laget da :-)

banglamarie sa...

rålekkert!!

soltroll sa...

Kjempe flotte lys.. Er så flotte de motivene. Jeg har også laget en del lys, jeg har brukt de 2 teknikkene du nevner. Men jeg har også bruket tynt kopipapir(60 gr) og printet ut bilder fra nettet. Gikk veldig fint det også... c",)
Ønsker deg en forsatt fin og kreativ uke.
Klem fra Merete

Juleskrulla sa...

Så flotte lys!!! Men jeg har et spørsmål; har du brukt noen av lysene? Jeg lurer nemlig på hvordan de brenner; papiret smelter jo ikke mens lyset brenner ned. Kan det ta fyr?

Ha en fin dag!
Klem, Camilla

trine sa...

Nydelige lys..Ja de var virkelige lekre.

Ha en toppers dag:)

Lill sa...

Nydelig flott:)
selge dere varmepistol?har ikke prøvd det før,kun decoupage:)
ha en flott dag.kommer innom butikken imåren:)
Klem

Heidi sa...

Nydelige lys.
jeg synes det er så vanskelig å få tak i fine servietter..

ParentesFantomet sa...

Hvilken smart idé, det ble veldig nydelig!

Heges lille hobbyverden sa...

Genialt, Hilde!!! Dette må jeg prøve også..
Helt nydelige ble de iallefall!!!

Gunn-Hege sa...

Skjønne lys Hilde!!!!!!!
Og nydelig kort, du er så flink med det lille ekstra syns jeg. Det er derfor dine kort er fine -uansett. Jeg er visst litt for lat til å legge det lille ekstra i det (rødme)

Kaia sa...

Kjempeflotte lys, og jeg må jo bare innrømme at jeg har heller ikke tenkt på servietter.. Så takk skal du ha, da er det kanskje håp for meg og, for jeg fikk det ikke så godt til med silkepapir, det ble litt krøllete liksom, (jeg har bare tatt vare på sånn som følger med blomster og div......)
Klem fra Kaia

Crafty Dawn sa...

really pretty candels hun I love the image you used

love Dawn xx

Agnete-Sagalind sa...

Himla namn så nydelige lys!

Ligger noe til deg i bloggen min. :)

Sees i helga! :)

Agnete

trine sa...

Hei Hilde:)

Har noe til deg i bloggen min.

Klem Trine.

Lill sa...

Heihei hilde
Ligger en award til deg på bloggen min
ha en forsatt fin helg..
klem

linsal sa...

åååå sååå flotte dem ble! og tuuusen takk for at du deler ''oppskriften'', jeg og har lurt så fælt på hvordan man gjør det der med å feste motivet!! Herlig!
klemmmm